Cum se produc benzina și motorina (și GPL-ul) la Petromidia Năvodari

Sunt două substanțe ce au un rol important în funcționarea societății noastre, dar cum se produc ele? Cum se ajunge de la țițeiul extras din pământ la lichidul ce se pune în rezervorul automobilului? Asta eram cel mai curios să aflu când am vizitat rafinăria Petromidia Năvodari și iată cum se întâmplă totul, în stil how it’s made.

Am povestit anterior cum petrolul intră în rafinărie prin terminalul offshore din largul Mării Negre, de unde ajunge prin conductă submarină în parcul de rezervoare de stocare. Rezervoarele, 8 la număr și fiecare cu o capacitate de stocare de aproximativ 50.000 de metri cubi de țiței, sunt uriașe: 61 de metri în diametru și vreo 17 metri înălțime au fiecare dintre ele. Capacul este flotant, adică plutește pe țițeiul din rezervor (ajutat de flotoare, că doar capacul cântărește 250 de tone și n-ar putea pluti pe nimic fără ajutor), o soluție ce nu permite formarea de vapori deasupra țițeiului pentru că nu au unde să se degaje.

“Țiței” este, apropo, denumirea corectă a materiei prime, iar printre substanțele din acel amestec se află și petrolul. În practică, nu mai contează așa tare, eu i-am zis mai mult petrol până acum pentru a folosi o exprimare pe înțelesul tuturor.

Bun, și de aici începe rafinarea. Țițeiul din parcul de rezervoare curățat de diverse impurități și apoi pompat spre o instalația numită Distilare Atmosferică și în Vid (DAV), unde acesta va fi separat în toate componentele sale din care se obțin diverse produse. DAV-ul (un fel de alambic foarte mare și mult mai complicat) încălzește treptat țițeiul și diversele substanțe de interes se separă la diverse temperaturi, fiind recuperate și transportate mai departe din DAV spre liniile lor de producție.

Citește tot articolul AICI

Sursa: http://www.nwradu.ro/2018/06/cum-se-produc-benzina-si-motorina-si-gpl-ul-la-petromidia-navodari/

Comentarii